Keresés
Médiatár
Kerékpárbiztonsági tájékoztató
Címkék: Közlemények
Biztonságban a biciklin
Már javában tart a kerékpáros szezon, és legyen szó kikapcsolódásról, sportolásról vagy bevásárlásról, egyre többen pattannak két kerékre hazánkban is. A biciklizés jó alternatívát jelent, de ha nem figyelünk egy-két fontos szabályra, veszélyes is lehet.
Néhány tanács a biztonságunk érdekében:
Fontos, hogy csak műszakilag kifogástalan kerékpárral vegyünk részt a forgalomban, lehetőleg fényvisszaverő mellényben és kerékpáros bukósisakban. Ez utóbbi különösen a gyermekeknél fontos.
Jó tudni, hogy amennyiben az úton kerékpárút vagy kijelölt kerékpársáv van, akkor csak azon szabad közlekedni. Abban az esetben viszont, ha a kerékpárút másik utat keresztez, és ott kijelölt gyalogos átkelőhely van, a járműről le kell szállni, és gyalogosként kell átkelni. Nagyon fontos ezt a szabályt betartani, mert a gépkocsik és motorkerékpárok vezetői a gyalogosokra figyelnek, így az ő mozgásukhoz, haladási tempójukhoz viszonyítva döntenek a megállás vagy a továbbhaladás mellett. A „zebrára” viszonylag nagy sebességgel szabálytalanul ráhajtó kerékpáros tehát közvetlen baleseti veszélynek teszi ki magát.
Minden irányváltoztatás fokozott figyelmet követel a biciklis részéről, mert a gépjárművek, és a közlekedés egyéb résztvevői nagyobb sebességük miatt sokszor nem tudják elkerülni az ütközést a hirtelen eléjük kanyarodó biciklissel. Bár minden esetben alaposan körül kell nézni, különösen a balra kanyarodás igényel nagyobb odafigyelést.
Az úttesten át kell tolni!
-Lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos úton balra bekanyarodni nem szabad!
-Az úttesten úgy kell áthaladni, hogy a kerékpáros leszáll a bicikliről, és azt áttolja az úton. Etéren azok a szabályok érvényesek, mint a gyalogosoknál.
Látni és látszani – a lámpa életet ment!
Szinte naponta szólnak híradások a kivilágítatlan kerékpárosok baleseteiről, nem ritkán halálos sérüléseikről. Az éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok között „láthatatlanná váló” biciklisek sokszor nem is gondolnak arra, hogy minden másodpercben halálos veszélynek vannak kitéve, hiszen a járművezetők sokszor csak akkor látják meg őket, amikor már késő.
A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között tehát csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson:
- elől fehér-, hátul piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpa és fényvisszaverő van, és
lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellény (esetleg ruházat) van.
Most akkor lehet inni, vagy sem?
A legutóbbi KRESZ módosítás után egyre inkább terjed az a hiedelem, hogy a kerékpárosok vezethetnek ittasan is.És bár a szabály valóban megengedőbb a korábbi teljes tiltásnál, nem ad korlátlan felmentést. A legfontosabb előírás, a biztonságos vezetés feltétele megmaradt.
Főútvonalon való közlekedéskor egy kortyot sem szabad inni, de egyéb utak esetében sem ajánlott! Egyesek szerint 1-2 sört, vagy néhány hosszúlépést meg lehet inni büntetlenül, ami lehet, hogy némelyeknél igaz, de másoknál már nem. Az alkohol mindenkire eltérő mértékben hat. Nem szabad elfelejteni, hogy a biztonságos közlekedéshez megfelelő figyelem és reflexek kellenek. Aki tehát ivott, inkább tolja haza a biciklit. Ne feledjük: mindenkit hazavárnak.
És bár a biztonság a legfőbb szempont, mindemellett nem árt tisztában lenni azzal is, hogy az elfogyasztott alkohol mennyiségétől függően 10. 000, 30. 000, de akár 60. 000 forint bírsággal is sújtható az ittas kerékpáros.